Autor: Tomasz Rykaczewski
_
Stwierdzenie, że sytuacja rynkowa wielu przedsiębiorstw na skutek epidemii diametralnie się zmieniła, jest już oczywistością. Nadrzędnym celem dla wielu instytucji poza zmniejszeniem skali epidemii, stało się ratowanie gospodarki i przedsiębiorstw, które są nie tylko podstawą wpływów budżetowych, ale gwarantem miejsc pracy i stabilności społecznej.
Wiele instytucji otoczenia biznesu, organów państwowych, samorządowych i unijnych starało się wyjść naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i przygotowały programy wsparcia, które mają na celu pomóc im utrzymać się na rynku. Projekty tarczy antykryzysowej, pożyczki publiczne Banku Gospodarstwa Krajowego czy też miliardy złotych w ramach Polskiego Funduszu Rozwoju miały utrzymać jak najwięcej miejsc pracy a także płynność finansową w przedsiębiorstwach.
Istotnym elementem wsparcia w dobie kryzysu jest również pomoc merytoryczna i ekspercka.
W ramach projektu #OgarnijKryzys Gdański Inkubator STARTER, we współpracy z Miastem Gdańsk, oferuje pomorskim przedsiębiorcom sesje doradcze online z ekspertami cieszącymi się na rynku nienaganną opinią. Dzięki tej usłudze przedsiębiorcy mogą otrzymać coś innego niż pomoc finansową – wsparcie merytoryczne, które często jest równie wartościowe dla podmiotów przeżywających kryzys i stojących przed wyzwaniem dostosowania się do nowej rzeczywistości. Do wdrożenia tych zmian potrzeba często kompetencji i wskazania drogi przez doświadczonych specjalistów.
Wśród wielu przedsiębiorców biorących udział w projekcie #OgarnijKryzys widać przede wszystkim chęć szukania nowych rozwiązań i rozwijania biznesu w obecnym, trudnym czasie. Świetnym przykładem na rozwiązanie, które ma szansę przyjęcia się w czasie pandemii jest startup Hibox, który rozwija projekt ulicznego ogólnodostępnego systemu skrytek depozytowych mogących pełnić funkcje paczkomatów dla osób fizycznych.
Pomysł narodził się ponad dwa lata temu, można by powiedzieć, że ,,przewidział pandemię” – żartuje Zbigniew Salamon, jeden z członków zespołu – mam nadzieję, że jesteśmy w tych pięciu procentach startup-ów, które jak uczy praktyka, osiągają sukces. System skrytek depozytowych wpisuje się w obecne czasy, eliminując całkowicie ryzyko wynikające z kontaktów bezpośrednich przy przekazywaniu wzajemnym przesyłek kurierskich i rzeczy. Niestety wzbudza tylko zainteresowanie pasywne pomimo, że nie jest on w fazie zalążkowej, a już w fazie testowania prototypów
i przygotowania do produkcji. – kończy Zbigniew Salamon, który w ramach doradztwa konsultował swój model biznesowy oraz weryfikował założenia i priorytety projektu.
Kryzys gospodarczy zweryfikował w wielu firmach dotychczasowe sposoby działania oraz zmusił do modyfikacji m.in. dotychczasowych kanałów komunikacji zewnętrznej oraz grup klientów. Ciekawym przykładem zmiany sposobu dotarcia do odbiorców jest firma marketingowa Project UP.
– Obsługujemy reklamowo wielu klientów z branży beauty i fitness, a w związku z covid-19 nie mogli oni normalnie pracować. Spowodowało to brak konieczności tworzenia reklam, co w konsekwencji dla nas oznaczało zmniejszenie przychodów z tego kanału. Szczęśliwie działamy bardzo kompleksowo, więc mogliśmy świadczyć usługi w innych obszarach. – mówi Prezes Zarządu Bartosz Manicki. Zwiększony nacisk na dotarcie do nowych klientów poprzez social media był szybką odpowiedzią na zmieniającą się sytuację oraz wzmocnienie pozycji firmy. Konsultacje marketingowe przeprowadzone w ramach projektu #OgarnijKryzys, z których skorzystała firma Projekt UP wspomogły merytorycznie ten ruch i finalnie wzmocniły efekt.
W podobnej sytuacji znalazł się startup Boxit zajmujący się produkcją kreatywnych opakowań prezentowych. Swój debiut rynkowy miał w grudniu 2019 roku, a przez następne miesiące wprowadzał poprawki i udoskonalenia. Gdy pojawiły się pierwsze objawy epidemii został zmuszony do szybkiej zmiany podejścia. – Trzeba było szukać nowych możliwości sprzedaży i współpracy biznesowych. Testowaliśmy różne formy komunikacji z klientami przez media społecznościowe zarówno w trakcie procesu zakupowego, jak i obsługi posprzedażowej. Postanowiliśmy uderzyć na rynek globalny i spróbować sił na międzynarodowej platformie sprzedażowej – wspomina założyciel Boxit Kosma Wilk. Poza wsparciem finansowym z tarczy rządowych szukał też wsparcia merytorycznego u ekspertów
i specjalistów. Dotychczasowy model biznesowy musiał zostać zrewidowany, czy na globalne podejście zdecydowałby się od razu? Kryzysy gospodarcze mają również swoje dobre strony.
Warto podkreślić, że w obecnej sytuacji gospodarczej środki finansowe to istotne wsparcie, jednak to nie wszystko czego potrzebują obecnie firmy, aby przetrwać. Jak pokazują powyższe przypadki kapitał wiedzy i informacja są równie istotne, aby zoptymalizować działania oraz lepiej dostosować się do nowych warunków. Każdy kryzys, poza negatywnymi skutkami, niesie ze sobą duże szanse związane m.in. z optymalizacją procesów, pojawieniem się nowych potrzeb rynkowych lub też rozwojem technologicznym. Na szczęście wiele podmiotów aktywnie szuka wiedzy i rozwiązań, które nie tylko pozwolą przetrwać ten trudniejszy okres, ale też wzmocnią fundamenty i efektywność przedsiębiorstw.
startupy
przedsiębiorczość
biznes
pandemia
trójmiasto
Wśród wielu trójmieskich przedsiębiorców biorących udział w projekcie #OgarnijKryzys widać przede wszystkim chęć szukania nowych rozwiązań i rozwijania biznesu w obecnym, trudnym czasie. Poznajcie przykłady trzech firm, które opowiedziały jak radzą sobie w czasie pandemii.