Wsparcie dla młodego biznesu

Autor: Sara Miotk

Wsparcie dla młodego biznesu

Od początku kwietnia razem z jednymi z najlepszych ekspertów na rynku, Inkubator STARTER we współpracy z Miastem Gdańsk, zrealizowali kompleksowe wsparcie dla mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw pod nazwą Ogarnij Kryzys. Ponad 68 godziny indywidualnych sesji doradczych pozwoliło zminimalizować skutki pandemii wśród przedsiębiorców, a ponad 60% zgłoszeń dotyczyło działalności startupów. Głównymi obszarami wsparcia, po które zgłaszali się uczestnicy były: marketing, finansowanie oraz branding.
Z ankiet ewaluacyjnych, jakie przeprowadzane zostały po każdej zakończonej sesji z ekspertem wynika, że 98% uczestników uznało informacje przekazane przez ekspertów za przydatne lub bardzo przydatne, a ponad 88% oceniło kompetencje merytoryczne doradcy na poziomie równym i wyższym ocenie 9 (w dziesięciostopniowej skali). W większości przypadków proces realizacji zgłoszenia trwał jeden dzień roboczy, a wstępna diagnoza potrzeb przedsiębiorcy, przeprowadzana przez opiekuna klienta, znacząco zwiększała dopasowanie eksperta do wskazanego problemu. Dzięki temu aż 95% uczestników oceniło realizację projektu w sposób bardzo dobry i dobry.

Jedną z ekspertek, która wspierała przedsiębiorców w obszarze marketingu była Monika Czaplicka, założycielka agencji social media “Wobuzz” oraz autorka bloga czaplicka.eu. W ramach projektu Monika przeprowadziła kilkanaście spotkań z przedsiębiorcami. Podczas naszej rozmowy zapytałam ją o co najczęściej pytali uczestnicy i z jakiego typu problemami przychodzili.

Sara Miotk: – Marketing był najczęściej wybieranym przez przedsiębiorców obszarem wymagającym wsparcia w czasie pandemii. Z jakimi problemami zgłaszały się do Ciebie osoby prowadzące biznes?

Monika Czaplicka: – Problemy były bardzo różne. Niektórzy chcieli zwiększyć sprzedaż. Inni dowiedzieć się jak osiągać lepsze efekty. Jeszcze inni szukali nowych grup docelowych. Tak naprawdę wszystkie te problemy sprowadzały się do jednego – strategii. Znajomość celu, grupy docelowej, kanałów komunikacji, komunikatów, które chcemy przekazać, naszych możliwości, a także mierzenie tego to najpotrzebniejsze części marketingu. Bez tego, wszystko, co robimy to przypadkowe akcje, które mogą przynosić skutki, ale nie muszą. I nie mówię o strategii w rozumieniu 120 stronicowego dokumentu. Chodzi o odpowiedź przynajmniej na kilka podstawowych, strategicznych pytań.

S.M: – Czy zdążyły się osoby, które chciały całkowicie przemodelować swoją firmę i potrzebowały pomocy w stworzeniu strategii marketingowej całkowicie od zera? Czy przedsiębiorcy raczej skupiali się na tym jak ratować obecny biznes i nie myśleli o wielkich zmianach?

M.C: – Osoby, które do mnie przychodziły myślały o tym, żeby pracować na swoim biznesie, ale czasem dochodziliśmy do wniosku, że przemodelowanie byłoby najlepszym wyjściem. Problem polega na tym, że dla wielu osób to coś niewyobrażalnego. Nie mówię tylko o osobach, które zainwestowały np. w sprzęt. Dla wielu przedsiębiorców ich pomysł na biznes MUSI wypalić i jeśli dane tego nie potwierdzają, to problem danych, a nie firmy. Zdolność adaptacji jest jedną z ważniejszych umiejętności organizacji. Kiedy mamy wielką korporację, to zmiana modelu biznesowego czy branży jest faktycznie wyzwaniem. Ale dla małej firmy, często jednoosobowej?

S.M: – Gdybyś miała wskazać jedną markę na trójmiejskim rynku, która dobrze (pod kątem marketingowym) wykorzystała czas pandemii, to byłaby to…

M.C: – Szczerze mówiąc nie obserwują bardzo rynku Trójmiasta, ale myślę, że każda firma, która przetrwała lockdown, a teraz jakoś sobie radzi zasługuje na nasz podziw. Sytuacja jest trudna dla wszystkich. Dla tych, którzy się zamykają, nie mają klientów czy stracili część dochodu, ale też dla np. e-commerce, którzy nagle muszą przejąć masę zamówień, zmagają się z trudnościami związanymi z logistyką i rosnącą konkurencją. Dużo mniejsze wyzwanie, ale nadal – wyzwanie. Więc z mojej strony gratulację dla wszystkich, którzy dają sobie radę w tych czasach.

Niezależnie od tego w jakich czasach prowadzimy biznes oraz jakiego typu zmiany przyszło nam wdrożyć aby utrzymać płynność finansową, ważne aby wykorzystywać możliwości jakie dają takie projekty jak Ogarnij Kryzys. Indywidualne konsultacje z wieloletnimi praktykami to najlepszy sposób na szybkie znalezienie dobrego rozwiązania i odpowiednie wdrożenie. Nasi eksperci często powtarzali, że uczestnicy zgłaszali się do nich zrezygnowani i przytłoczeni, a po zakończonej sesji wychodzili z zupełnie innym nastawieniem, jaśniejszym umysłem i poczuciem, że dadzą sobie radę. To bardzo ważne, szczególnie gdy rynek zmienia się z dnia na dzień, a przyszłość jest jedną wielką niewiadomą.


Organizatorami projektu są: Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER oraz Miasto Gdańsk. Projekt sfinansowany ze środków Miasta Gdańsk.

Czytaj dalej

Infografika podsumowująca #OgarnijKryzys
Artykuł
Artykuł

Infografika podsumowująca #OgarnijKryzys

Od początku kwietnia razem z jednymi z najlepszych ekspertów na rynku, Inkubator STARTER we współpracy z Miastem Gdańsk, zrealizowali kompleksowe…

Czytaj więcej
“Umieśćmy uczestnika w centrum naszego planowania” rozmowa z Grzegorzem Borowskim, Infoshare Cofounder & CEO.
Artykuł
Artykuł

“Umieśćmy uczestnika w centrum naszego planowania” rozmowa z Grzegorzem Borowskim, Infoshare Cofounder & CEO.

Trwająca pandemia i wprowadzone od marca obostrzenia dały o sobie znać również branży eventowej. Za nami czternasta edycja Infoshare, konferencji…

Czytaj więcej
Coworking – miejsce do pracy i społeczność
Artykuł
Artykuł

Coworking – miejsce do pracy i społeczność

Jedną z najważniejszych zmian w organizacji pracy w związku z pandemią jest przeniesienie się znacznej części pracowników i pracowniczek do…

Czytaj więcej

Newsletter - Ogarnij kryzys

Zapisz się na nasz newsletter. Będziesz dwa razy w tygodniu otrzymywać bieżące informacje na temat wsparcia dla przedsiębiorców oraz organizowanych przez nas spotkań doradczych i webinarów.