Pandemia – kryzys czy szansa na rozwinięcie biznesu. Trójmiejskie startupy wykorzystały swój czas i pną się do góry.

Autor: Agnieszka Pyrzanowska
_

Mijają ponad dwa miesiące, od kiedy dotarła do nas  pandemia. Strach i  niepewność ogarnęły społeczność, a nieznany nam dotąd stan uśpił gospodarkę na kilka tygodni. Jednak nie wszystkie sektory przedsiębiorczości utkwiły w maraźmie zamrożenia biznesu.

Kryzys to dla jednych katastrofa finansowa, a dla innych  szansa by dostarczyć swoje produkty i usługi do szerszej grupy klientów. Rozwiązania technologiczne w większości firm pozwoliły nie tylko na pracę zdalną całych zespołów, ale także przeniesienie swojego biznesu do sieci.

Usługi zdalne

Czasowa izolacja społeczeństwa wpłynęła na błyskawiczny rozwój usług związanych z dostarczaniem gotowych produktów bezpośrednio do klienta. Równie szybko pojawiały się aplikacje czy platformy ułatwiające codziennie życie. Hasztag #zostanwdomu w czasie pandemii idealnie wykorzystała firma DeSmart –  software house, którzy  zajmują się tworzeniem aplikacji webowych oraz mobilnych. Na co dzień analizują, badają, tworzą makiety, a następnie wytwarzają spersonalizowane oprogramowania dla klientów. W czasie kryzysu po raz pierwszy stworzyli platformę nie dla klienta, ale dla siebie starając się wesprzeć innych.

– Nasz pomysł powstał w momencie ograniczenia dostępu do sklepów spożywczych podczas pandemii koronawirusa. Ponieważ jesteśmy turkusową organizacją czyli taką, w której struktura jest płaska a każdy może zgłosić dowolny pomysł i go realizować, zaczęliśmy wspólnie myśleć nad rozwiązaniem.

Pomyśleliśmy, że zarówno bezpieczniejszym jak i wygodniejszym rozwiązaniem byłoby gdyby klienci mogli wybrać sobie produkty na stronie www oraz zamówić ich odbiór w konkretnym sklepie. – tłumaczy Piotr Duszyński, CEO Desmart.

W ten oto sposób powstała platforma www.odbierzspozywke.pl umożliwiająca klientom zamawianie artykułów spożywczych a następnie odbiór lub zlecenie dowozu bez wchodzenia do sklepu. Wszystko łatwo i szybko, a przede wszystkim ograniczając ryzyko.

– Naszym marzeniem jest abyśmy sami mogli korzystać z naszej platformy i robić #zakupybezdotykowe odbierając je w wybranym sklepie lub też nie wychodząc z domu – mówi Piotr Duszyński.

DeSmart zrobił kolejny krok i do platformy mogą dołączać sklepy oraz sieci handlowe, które sprzedają tylko wyselekcjonowane produkty. System jest tak rozbudowany, że informacje dotyczące stanów magazynowych oraz cen produktów są na bieżąco pobierane bezpośrednio z systemów kasowych sklepu.

Mobilnie z domu

Nie tylko zaspokajanie podstawowych potrzeb w nowej rzeczywistości okazało się dobrym pomysłem na rozwinięcie startupów technologicznych. Im dłużej społeczeństwo przebywało w domach tym więcej pojawiało się wyzwań, a tym samym możliwości na rozwój.

Sytuację kryzysu wykorzystał jeden z gdańskich startupów, uczestnik programu akceleracyjnego Poland Prize realizowanego przez Inkubator STARTER, oferując nową usługę o nazwie UpSteamHome.

– Wiele osób zaczęło pracować w swoich domach ale mimo, że jazda samochodami była mocno ograniczona, to jednak poruszaliśmy się nimi po ulicach. Dostrzegliśmy rodzącą się potrzebę bezpiecznej jazdy przede wszystkim pracowników i kierowców samochodów służbowych, dlatego na tydzień po kryzysie uruchomiliśmy system, który świadczy usługi dla posiadaczy samochodów za pomocą mobilnej myjni. Obsługiwana przez przeszkolonych pracowników, myje i dezynfekuje auta w miejscu ich zaparkowania.  Innymi słowy, wszyscy mieszkańcy mogą z łatwością zamówić myjnię samochodową w wyznaczonym przez siebie miejscu  w określone „dni myjące”.  – mówi Martin Kristerson, CEO UpStream.

Obecnie UpSteam oferuje mycie wewnętrzne aut wraz z dezynfekcją nawet kluczyków samochodowych.

Sztuczna inteligencja w walce z koronawirusem

Medycyna w okresie pandemii stała się wielkim wyzwaniem dla polskich startupów. Szukanie rozwiązania na walkę z wirusem, badania nad szczepionką, liczne analizy stanu epidemicznego w krajach pozwoliły firmom technologicznym wykonać gigantyczny skok w rozwoju swoich produktów. Jednym z najważniejszych elementów walki z COVID-19 stała się sztuczna inteligencja.

Lekarze często wskazują na trudność wykrycia zmian swoistych dla COVID-19, a także czasochłonny proces oceny stopnia zajętości miąższu płucnego w przebiegu choroby i tym samym ocenie jej dalszego przebiegu u pacjentów. Ważnym narzędziem diagnostycznym stał się obraz Topografii Komputerowej (TK). Badania nad sztuczną inteligencją w analizie obrazów TK realizowane przez trójmiejski startup BrainScan.ai wskazują, że głębokie sieci neuronowe są w stanie wychwycić bardzo subtelne różnice w obrazach i dzięki temu pomóc radiologom w szybszym i skuteczniejszym diagnozowaniu pacjentów z COVID-19 – mówi Marek Trojanowicz, członek zarządu BrainScan.ai.

Zastosowanie tego rozwiązania pod kątem walki z COVID-19 w 8 szpitalach w Polsce zdecydowanie przyśpieszy rozwój prac nad diagnostyką pacjenta. Warto podkreślić, że BrainScan.ai jest wiodącym polskim i europejskim start’upem zajmującym się zastosowaniem metod sztucznej inteligencji w radiologii. Czas pandemii pozwolił na wdrożenie pilotażowego systemu do walki z wirusem.

Każdy kryzys gospodarczy zbiera żniwo w postaci upadku wielu firm. Ci przedsiębiorcy, którzy będą potrafili się dostosować lub całkowicie zmienić tor działania mają szansę na szybki wzrost. Najgorsze skutki poniosą firmy, które staną w miejscu i mimo zmieniającej się rzeczywistości nie zrobią nic.

Dla tych przedsiębiorców, którzy nie wiedzą w jaki sposób dostosować się do nowej rzeczywistości, albo mają wątpliwości czy ich pomysły mogłyby przyjąć się na rynku, a także dla tych którzy poszukują finansowania, Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER wraz z Miastem Gdańsk przygotowali indywidualne, bezpłatne sesje doradcze online.

W projekt #OgarnijKryzys zaangażowali się najlepsi eksperci na polskim rynku, wyróżniający się nie tylko wiedzą teoretyczną, ale i wieloletnią praktyką w obszarach niezbędnych do prowadzenia i zarządzania firmą.

Aby skorzystać z ich pomocy wystarczy wypełnić formularz na stronie www.biznes.inkubatorstarter.pl, a całą resztą zajmą się doświadczeni pracownicy Inkubatora Starter.

Czytaj dalej

Turystyka w czasie pandemii – czy to czas by odkryć lokalne perły?
Artykuł
Artykuł

Turystyka w czasie pandemii – czy to czas by odkryć lokalne perły?

Walka z epidemią nadal trwa, ale państwa europejskie powoli zaczynają otwierać swoje granice. Również Gdańsk, rok rocznie odwiedzany przez miliony…

Czytaj więcej
Jak trójmieskie firmy radzą sobie w czasie pandemii?
Artykuł
Artykuł

Jak trójmieskie firmy radzą sobie w czasie pandemii?

Wśród wielu trójmieskich przedsiębiorców biorących udział w projekcie #OgarnijKryzys widać przede wszystkim chęć szukania nowych rozwiązań i rozwijania biznesu w…

Czytaj więcej
Branding w czasach kryzysu – rozmowa z Łukaszem Murawskim.
Wywiad
Wywiad

Branding w czasach kryzysu – rozmowa z Łukaszem Murawskim.

Jednym z doradców, a jednocześnie ambasadorem projektu #OgarnijKryzys jest Łukasz Murawski, doświadczony ekspert w zakresie budowania marek i brandingu, który…

Czytaj więcej

Newsletter - Ogarnij kryzys

Zapisz się na nasz newsletter. Będziesz dwa razy w tygodniu otrzymywać bieżące informacje na temat wsparcia dla przedsiębiorców oraz organizowanych przez nas spotkań doradczych i webinarów.